עפיפונים

מיומנה של אם לילד מחונן: העשרה לילדים מחוננים מגיל הגן ועד כיתה ג'

השאלה כיצד להעשיר ילדים מחוננים בגילאי הגן וכיתות א'-ב', כלומר לפני שהם נכנסים לתכנית ההעשרה של משרד החינוך בכיתה ג' או לכיתת מחוננים, עלתה מספר פעמים בקבוצת הפייסבוק הורים לילדים מחוננים שאני מנהלת. זו שאלה שעולה בצדק רב. אצטט מתוך סקירת מאמרים שביצעה אלין קשטכר, יועצת חינוכית ומדריכה באגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, שנקראת בשם "היבטים רגשיים של הילד המחונן" ומפורסמת באתר מחוננnet:
"הספרות המחקרית מצאה שהמיטביות הפסיכולוגית של הילד המחונן תלויה ביצירת סביבה חינוכית לימודית מתאימה, ושהבריאות החברתית והרגשית שלו קשורה בקשר הדוק למתן מענה לצרכים האקדמיים שלו".

בכיתה ב' מבוצעים מבחני איתור מחוננים של משרד החינוך. הילדים שעוברים את המבחנים (ודרך אגב – אם ילדכם לא עבר – זה לאו דווקא אומר שהוא לא מחונן) יכולים להצטרף לתכנית ההעשרה למחוננים שמתחילה בכיתה ג' (יום העשרה שבועי) או לכיתת מחוננים (בערים בהם היא קיימת. כיתת מחוננים בבית ספר יסודי קיימת במעט מאוד ישובים בארץ). עד אז, ההעשרה מוטלת על כתפי ההורים, לפי בחירתם ויכולתם הכלכלית כמובן.

ההצעות שאציע מבוססות על הניסיון שלנו עם אייל ו(קצת) עם יאיר, ונוגעות להעשרה אינטלקטואלית בלבד. אני לא מתייחסת לסדנאות למיומנויות חברתיות כי מבחינתי הן תחת הקטגוריה של טיפול רגשי. ההצעות שלי מתאימות גם לילדים בכיתה ג' ומעלה, כמובן.

העשרה לילדים מחוננים מגיל הגן ועד כיתה ג

העשרה על ידי חוגים
אייל אובחן כמחונן בגיל 5, שזה בערך גם הגיל שבו התחלנו לרשום אותו לחוגים. אייל מתעניין מאוד במדע ובמתמטיקה, ולכן אנחנו מעשירים אותו בתחומים האלו. בוודאי תשמעו או שמעתם כבר קריאות מהסביבה לשלוח את הילד לחוג ספורט כלשהו. מצד אחד, אני בהחלט מאמינה שפעילות מוטורית וספורטיבית היא חשובה, אבל יחד עם זאת לדעתי יש לחזק את החוזקות של הילד ולא להכריח אותו להשתתף בפעילות שהוא לא מעוניין בה ולא נהנה בה. אייל לא רצה להצטרף לחוג כדורגל, כדורסל, ג'ודו או קפוארה. מכיוון שהוא אוהב מוזיקה ואוהב לרקוד, רשמנו אותו לחוג ריקוד ותיפוף על הגוף של סטודיו טררם, וזה הסתבר כמוצלח. אל תשכחו שכדי לטפח פעילות ספורטיבית ומוטורית לא חייבים לרשום את הילד לחוג. גם פעילות אחרי הצהריים בגינה הציבורית, טיולים משפחתיים בשבת ומשחקי תנועה בבית עושים את העבודה.

מכון אריקה לנדאו מציע חוגים למחוננים מגיל 5 המתקיימים בתל אביב ובהרצליה. לפני הרישום לחוגים יש לבצע אבחון. אייל היה שם במשך סמסטר כשהיה בן 5. לא המשכנו בגלל בעיות לוגיסטיות של הסעות ושעות החוגים.

חוגי מדע, רובוטיקה, אלקטרוניקה, חלל, לגו הנדסי, משחקי חשיבה ושחמט אפשר למצוא בכל רשות עירונית ומקומית. אם לדעתכם החומר "קטן" על הילד, רשמו אותו לקבוצת גיל גבוהה יותר. אנחנו עשינו את זה עם אייל – בגיל 5 רשמנו אותו לחוג מדע שמיועד לגיל 6. הוא השתלב שם מצוין.
אני ממליצה מאוד על חוגי השחמט של "בראש חושב" ועל הקייטנות שלהם.

 

 העשרה מתמטית
מכון דוידסון לחינוך מדעי של מכון וייצמן למדע מציע שתי תכניות העשרה אינטרקטיביות – במתמטיקה ובמדע – שהן תוכניות אונליין בהתכתבות. כשהייתי ילדה הייתי רשומה לתכנית המתמטיקה בהתכתבות שלהם – שהייתה באמת בהתכתבות – דרך הדואר. עכשיו מדובר באתר אינטרנט סגור שבו מפורסמים האתגרים. התכנית מיועדת לכיתות ג'-ט', אבל אני רשמתי את אייל לתכנית המתמטית כבר בתחילת כיתה ב'. קחו בחשבון שההשתתפות מצריכה עזרה שלכם ההורים – גם בתפעול של האתר וגם בלימוד של חומר שהילד אולי עוד לא מכיר (כמו חיבור ארוך וכפל ארוך). העלות היא 330 ש"ח לשנה.

קניתי לאייל את הספרים "חשבון להורים" ו-"אלגברה להורים" של פרופ' רון אהרוני. אלו ספרי עיון נהדרים שמסבירים בשפה פשוטה ושיטתית את עקרונות המתמטיקה של בית הספר היסודי ושל חטיבת הביניים. בין הנושאים: חוקי פעולות, שברים, משתנים, חזקות, לוגריתמים ועוד. מומלץ מאוד מאוד.

הספר "מתמטיקסם" של יעל רוטנברג מכיל שעשועי מתמטיקה כיפיים ומדבר על נושאים שונים כגון פלינדרומים, משולש פסקל, גוגלפלקס ועוד. גם מומלץ מאוד.

 

העשרה על ידי חוברות ודפי עבודה
הילדים שלי אוהבים חוברות ודפי עבודה. גם אני הייתי כזו. לגילאים הקטנים יותר – אני ממליצה מאוד על חוברות מבוכים (באתר The Book Depository יש חוברות מבוכים במחירים לא יקרים והמשלוח לארץ חינם – מומלץ. למשל: מבוכי דינוזאורים, מבוכי פיראטים, מבוכי מפלצות ועוד). כשמדובר בחוברות דידקטיות יותר, אני תמיד קונה חוברת ברמה אחת לפחות מעל הגיל של הילד. לדוגמה – יאיר עשה עד עכשיו חוברות הכנה לכיתה א' (הוא עולה לגן חובה). אייל עשה השנה חוברות בחשבון של כיתה ג' וד'. תלמידי כיתות א' ו-ב' יכולים גם לקחת את החוברות איתם לבית הספר ולעבוד איתן אחרי שהם מסיימים את המטלות בכיתה – בתיאום עם המורה כמובן.
נסו גם לחפש באינטרנט חידות מתמטיות או חידות הגיון שונות – ולתת לילד לפתור.

 

העשרה על ידי קריאה
ילדים מחוננים רבים לומדים לקרוא לפני כיתה א', ותכל'ס – אני בעד. זה פותח עבורם עולמות רבים ומאפשר להם להעמיק בנושאים שמעניינים אותם. מעבר לספרי קריאה שהם בוודאי קוראים, נסו לעניין אותם גם בספרי עיון (שמתאימים לגילם ורמתם) וגם במאמרים שונים באינטרנט.

 

העשרה על ידי תכניות טלוויזיה
בחינוכית 23 יש תכניות טלוויזיה מעולות שהמחוננים שלכם מאוד ייהנו מהן, לדוגמה: גלילאו (שעוסקת במדע), מה זה מוזה (תחומי האומנות השונים), להיות מדען עם פרופסור דן (תכנית מדע עם פרופ' דן שכטמן, זוכה פרס נובל בכימיה), שרגא בישגדא (אישים חשובים). אפשר למצוא אותן גם בערוץ חינוכית ילדים בyoutube. עוד ב-youtube – שידורים של הסדרה המיתולוגית "חשבון פשוט" ותכניות לימודיות נוספות.

גם בערוץ "לוגי" יש תכניות מעניינות כמו "מתחת לאף" ו-"תעלומות מתחת לאף", שעוסקות באספקטים שונים של מדע בחיי היום יום.

 

כיצד אתם מעשירים את הילדים המחוננים שלכם? השאירו תגובה וספרו לי על כך!

 

פוסטים נוספים בסדרת "מיומנה של אם לילד מחונן":
היכרות
תעודות סוף שנה

תגובות

7 תגובות על ”מיומנה של אם לילד מחונן: העשרה לילדים מחוננים מגיל הגן ועד כיתה ג'“

  1. שרי הגיב:

    הי
    הגעתי לבלוג שלך דרך הרשת.
    יש לי ילד נבון במיוחד ויוצא שנושאי ימי ההולדת שהוא בוחר מגיעים שנה אחרי של הבנים שלך וככה התגלגלתי לבלוג.
    ממש נתרמתי מהפוסט הנוכחי. היום ניסינו את התוכנית בערוץ 23. הוא ממש נהנה מגלילאו וגם אני… תודה.

  2. רחלי הגיב:

    איזה כיף לשמוע. תודה שרי!

  3. שירלי הגיב:

    הי! תודה על השיתוף, עוזר מאוד. העניין הוא שהבן שלי, בן 6 וחצי, כנראה מחונן (גם אני אובחנתי כשהייתי ילדה), כרגע בכיתה א' הוא לא מעוניין לעבוד בחוברות אחרות, הוא משתעמם מהר כמובן כבר קורא ומחשב כפולות אבל נהנה מזה שהוא לא צריך לעבוד קשה בשום מקום.. הוא מאוד סקרן אבל אני חוששת להרגלי הלמידה שלו, מרגיש לי שהוא לא ממצה את היכולות שלו.. איך לדעתך אפשר לגרום לו להתאמץ יותר? אחיין שלי למשל למד בכיתה עם חוברות שאמא שלו קנתה בלי שיידע..

  4. רחלי הגיב:

    היי שירלי,
    זו שאלה מצוינת שגם אני מתמודדת איתה בימים אלו עם הבן האמצעי שלי. מכיוון שרק עכשיו התחיל כיתה א' (למרות שכבר קורא ויודע כפל וכו', כמו שתיארת…), אני מנסה להתקדם איתו מאוד לאט ובעדינות. זה דווקא לא רע בעיניי שבינתיים הוא נהנה מכך שלא קשה לו – הכניסה למסגרת הבית ספרית היא חלקה יותר ככה. גם לי מאוד חשוב נושא הרגלי הלמידה ויותר מזה – החינוך להתמדה והשקעה, אבל אנחנו מתקדמים לאט לאט ובעיקר בבית בעזרת חוברות סודוקו וחוברות חשבון כיפיות, וגם זה במינונים קטנים ורק כשהוא רוצה. במקביל מנסים לתת לו פרויקטים קטנים בבית כדי שישב ויחקור לבד – למשל הוא מאוד אוהב משחקי מחשב, אז נתנו לו פרויקט להמציא משחק מחשב בעצמו – לצייר את המסכים, להמציא עלילה, להחליט על חוקים וכו'. באותה צורה אפשר לתת לו לתכנן מסעדה, בניין, מה שהוא מתחבר אליו. במקביל אני מנסה לחזק את ההערכה העצמית שלו והביטחון שלו כדי שיעז לצאת מהמקום הנוח והקל שלו.
    אני מניחה שבשלב מסוים גם השעמום בכיתה יהיה יותר קריטי ומורגש ואז זה כבר יבוא ממנו.

  5. Michal הגיב:

    תודה רחלי! פוסט מעניין ומלמד. אנחנו גרים בחו״ל אז קשה לי לתת דוגמאות שיתאימו לעברית ולארץ אבל יכולה להוסיף מהניסיון שלנו שבגיל 6 התחלנו עם סודוקו (לילדים אפשר להתחיל עד הספרה 6) וזה ממש מוצלח.
    בן ה6 גם קורא מגיל שלוש אבל יותר חלש במוטוריקה עדינה והכתיבה ביחס לקריאה נמצאת די מאחור, אז הוא נהנה להקליד באייפד משפטים שלמים, ובכך גם מחסום הכתיבה נפרץ והוא יכול להכין את הרשימה לסופר למשל 🙂

  6. רחלי הגיב:

    סודוקו זה אכן מעולה!

  7. רבקה הגיב:

    תודה רבה,מאד עוזר לי לדעת היכן להתחיל

הוספת תגובה